TV i S-tog endnu en brev udveksling
Den 14. September sendte jeg en mail til Niklas Marschall og Gert Frost fra DSB S-Tog, da jeg var godt sur over at jeg havde fået hovedpine af deres reklameskærme i s-togene.
Det var egenlig meningen af jeg ville have lægt brev udvekslingen op med det samme, men jeg kom fra det og efterfølgende har DSB midlertidigt fjernet lyden fra deres støjsendere, men truer med at sætte det til igen.
Her er min oprindelige mail (mine stave- og sprogfejl er inkluderet):
Godaften de herre,
Jeg må takke jer, for at jeg måtte møde på arbejde med en lettere hovedpine i dag pga. jeg måtte kæmpe mod det lydovergreb der er jeres støj skærme i Linje-B til Lyngby og mod den støjsender som står på Svanemøllen station.
Jeg kan virkelig ikke se hvorfor at I mener det er en god ide, at gør bilen til et bedre valg end s-toget ved at sætte disse skærme op og derefter kommer med arrogante svar som dem jeg fik i standardsvaret fra kundeservice og det som Niklas har udtalt til politiken. Jeg finder det også meget utroværdigt, at I gang på gang har lovet at lyden bliver skruet ned og alligevel så er den stadig for høj.
Jeg skrev til Niklas Marschall for nogle dage siden, efter hans kommentarer i politikken (kopi ses på min blog http://mabs.dk/index.php/2010/09/10/dsb-det-her-er-jo-bare-en-byttehandel/) men om han har læst det eller blot har behandlet det som al anden kritik og smidt det direkte i papirkurven, er svært at vide. Det er jo tydeligt fra kommentarerne i politikken, at Niklas ikke er en person som tager sig at småting som utilfredse betalende kunder.
Men ud over at jeg var uheldig nok til at komme med et af de nedgraderede toge til morges, så fik jeg også muligheden for at "nyde" det på vej hjem, da dette tog også var blevet nedgraderet til den nye kundefjendske standard som DSB er gået over til.
Jeg er nu begyndt at kigge efter muligheden for at enten købe mig en bil eller lease en, det er selvfølgelig synd at miljøet må lide pga. I fører denne kundefjendske politik, men jeg kan ikke leve med at jeg skal møde op på arbejde med hovedpine eller med at betale jer for at ødelægge min dag.
Det vil selvfølgelig have den ulempe at jeg ikke kan læse på vej til og fra arbejde, men med skærmene er det alligevel ikke en mulighed da koncentrationsevnen går fløjten når man samtidigt skal koncentrere sig om at holde et overgreb af lyd ude.
I hører nok fra mig igen, evt. med billeder af den bil jeg måske bliver nødtil at anskaffe mig.
Med venlig hilsen en stadig meget utilfreds kunde,
Morten Sjøgren
Utroligt nok fik jeg den 15. September dette svar fra Niklas Marschall som er salgsdirektør for DSB S-Tog. Jeg havde ærligtalt forventet at han ignorerede klager med udgangspunkt i det ævl han havde sagt til politikken, som jeg kommenterede på i mit sidste blog indlæg.
Kære Morten
Du må meget undskylde hvis jeg ikke har fået svaret på din mail.
Vi har skruet ned for lyden - den er blevet justeret flere gange. Der kommer fortsat flere justeringer i takt med at vi får resultater fra vores kundeundersøgelser - det tager lidt tid at finde de rigtige løsninger. Vi arbejder med 50.000 kunder for at finde fremtidssikreløsninger. Som du selv skriver så er dette noget du har bemærket - så jeg forstår ikke hvorfor du finder det utroværdigt.
Jeg forstår ikke hvorfor stationsskærme skulle give dig problemer således at du får hovedpine- her kommer du til at give mig lidt mere informationer.
Du må have misforstået artiklen i politikken - selvfølgelig tager jeg mine betalende kunder meget alvorligt. Derfor denne mail til dig.
Jeg kan oplyse at S-tog hele tiden arbejder på at sikre den optimale kapacitet.
Vores eneste interesse er mange glade kunder - vi arbejder hårdt på at finde løsninger med TV i togene så alle bliver tilfredse. Jeg håber du vil give os lidt til til at finde de rette løsninger sammen med kunderne - der er ingen grund til at du køber en bil. Jeg er sikker på du nok skal blive glad for at benytte S-toget igen
Med venlig hilsen
Niklas Marschall
Det måtte jeg selvfølgelig svarer på og det gjorde jeg dagen efter den 16. September, endnu engang er sprog- og stavefejl inkluderet.
Kære Morten
Du må meget undskylde hvis jeg ikke har fået svaret på din mail.
Tak for dit svar. Jeg tillader mig lige at svare in-line, da det er nemmere at overskue, hvad der bliver svaret på.
Vi har skruet ned for lyden - den er blevet justeret flere gange. Der kommer fortsat flere justeringer i takt med at vi får resultater fra vores kundeundersøgelser - det tager lidt tid at finde de rigtige løsninger. Vi arbejder med 50.000 kunder for at finde fremtidssikreløsninger. Som du selv skriver så er dette noget du har bemærket - så jeg forstår ikke hvorfor du finder det utroværdigt.
De gange jeg oplevet disse skærme har det ikke virket som om der var skrue ned eller også var der ikke skruet ret meget ned, da lyden stadig har været meget høj, højere end mine hovedtelefoner normalt er. Jeg har indtil videre været så heldig ikke at komme med disse tog hver dag, men det sker desværre oftere og oftere, jeg går udfra dette er i takt med I får nedgraderet flere og flere tog. Hver gang jeg kommer ind i et tog uden disse skærme bliver jeg meget lettet over.
På turen jeg skrev den mail du svarede på, troede jeg først I rent faktisk havde skruet langt ned til et niveau, desværre lignede det mest en fejl da der i kupeen ved siden af var der ligeså høj lyd som der var om morgenen.
Det er derfor jeg skrev, det virkede utroværdigt, når I siger I har skruet ned.
Jeg forstår ikke hvorfor stationsskærme skulle give dig problemer således at du får hovedpine- her kommer du til at give mig lidt mere informationer.
Jeg kan se, jeg lavede en del sprogfejl i min oprindelige mail. Stationskærmene var kun en del af det der gik galt den morgen, den skærm kunne jeg i det mindste komme væk fra, men jeg fik da et mindre chok da jeg stod med ryggen til den på Svanemøllen og den pludseligt råbte et eller andet.
Jeg får hovedpine af visse former for støj, især støj som jeg ikke kan slippe væk fra, høje toner, børn der skriger eller støj jeg skal kæmpe for at ignorere. Den dag jeg skrev min anden mail, måtte jeg kæmpe meget hård for at ignorere det jeg bedst kan beskrive som et lydovergreb uden mulighed for at komme væk fra det. Og jeg tror, det var det der udløste hovedpinen.
Den store forskel på disse skærme og andre former for støj er at det er min oplevelse at langt de fleste mennesker viser stort hensyn i toget. Derudover er det muligt for mig at komme væk, hvis der er for meget larm. Og derfor er det yderst sjældent, at jeg har haft problemet med støj og hovedpine i de tog som I ikke har sat skærmene op i endnu. Dette er ikke muligt med jeres skærme, de viser ikke hensyn og de er i alle kupeer med undtagelse af de nye dårligt placerede stillezoner.
Når jeg siger at stillezonerne er dårligt placeret er det fordi de ligger ved siden af, hvor folk kommer med cykler og barnevogne, de er alt andet end stille. Den eneste forbedring ved de nye stillezoner er at de er meget bedre markeret end de gamle, så langt oftere vælger folk der vil snakke ikke at gå derind.
Det at skulle kæmpe mod støjkilde kræver for mig meget mental energi, så meget at selv når jeg ikke får ondt i hovedet af støjen, så er det praktisk umuligt for mig at læse noget med bare lidt dybte og jeg har en del it-tekniske bøger jeg vil have læst.
Du må have misforstået artiklen i politikken - selvfølgelig tager jeg mine betalende kunder meget alvorligt. Derfor denne mail til dig.
Jeg er også meget glad for dit svar.
Det kan være jeg misforstod artiklen, men ud fra dine kommentarer i politikken var det meget svært at se du tog os særlig seriøst;
Da du begyndte at snakke om det blot er en byttehandel og om at det ikke er blevet forklaret godt nok, som om vi bare ikke havde forstået det ordenligt.Jeg kan oplyse at S-tog hele tiden arbejder på at sikre den optimale kapacitet.
Vores eneste interesse er mange glade kunder - vi arbejder hårdt på at finde løsninger med TV i togene så alle bliver tilfredse. Jeg håber du vil give os lidt til til at finde de rette løsninger sammen med kunderne - der er ingen grund til at du køber en bil. Jeg er sikker på du nok skal blive glad for at benytte S-toget igen
Jeg har virkelig svært ved at se, hvad der ligger til grund for beslutningen om at sætte disse skærme op, I må have kunne forudse hvor upopulære de ville være.
Jeg kan ligeså godt sige det med det ligeud. Jeg tror ikke det vil være muligt for jer at sætte lydniveauet langt ned til jeg kan leve med det og det samtidigt er muligt for dem vil hører det at gøre dette.
Jeg har taget s-toget til og fra arbejde i lidt over et år og jeg har indtil disse skærme kom. været meget glad for det. Togene er beklagelige at sidde i, der er normalt god plads, de kører så ofte jeg sjældent skal vente og langt de fleste passagerer opfører sig ordenligt. Jeg har virkelig ikke lyst til få mig en bil, jeg bor ved Nørrebros runddel så det er ikke uden besvær og kø-tid, at skulle køre i bil til Birkerød. Men sådan som jeg har oplevet skærmene indtil videre, så kan det være det værd. Jeg udskyder det indtil videre og håber der kommer en løsning som jeg kan leve med.
Hvis I absolut skal have skærmene i togene, hvilket jeg har svært ved at se en god grund til, da de jo ikke (som I ellers siger) bliver brugt til trafikinformation, så er den eneste løsning jeg kan se at lyden bliver helt valgfri som den er i fx. bus-linje 4A, hvor man kan stille ind på en FM-kanal, hvis man vil høre lyden.
Med venlig hilsen
Niklas Marschall
Med venlig hilsen
Morten
Efter denne mail udveksling har DSB langt om længe valgt at slukke for lyden, men de siger det kun er midlertidigt.
Jeg ser nu helst at DSB piller disse skærme ned igen, da de ikke bidrager noget positivt til min tur, men efter at lyden er væk er 90% af mine problemer med skærmene også væk. Det samme glæder de skærme der er på stationerne, men de er i det mindste til at komme væk fra.
MEN hvis DSB gør alvor af truslerne om at slå lyden til igen, efter de har udført nogle "tests", så bliver jeg nødt til at finde mig en anden måde at komme på arbejde på. Jeg kan ikke forstille mig at det kan lade sig gøre, at finde et lydniveau som jeg vil acceptere, hvis jeg KAN høre det.